naar Marlies

februari 2006

Eten / Eten.
van onze redactie.

Bij een werkbespreking van de kunstenaar Marlies Dijkstra en Annemarie Vermeer mocht ik een keer een kijkje komen nemen.
Sedert ongeveer een jaar zijn zij tweeën bezig met een project genaamd

Eten / Eten

Bij hun ‘werkvergadering’ vielen termen als Balansdag, ekokippen en knuffelvarkens, vegetarisch, te dik, reclamefolders en "supermarkten glossy's" naast opmerkingen over compositie, kleur en verfbehandeling.

En nu de schilderijen!

Bij Marlies zag ik een serie geschilderde collages van etenswaren-uit-folders. Een zakje soep poseerde elegant naast een blikje; broodjes en gebakjes vulden deze keer niet de maag doch het linnen.

Desgevraagd vertelde Marlies geïnteresseerd te zijn in de manier waarop eten wordt gepresenteerd. Ze ontdekte dat etenswaren in reclamefolders vaak niet echt op zichzelf lijken.
Vlees is bijvoorbeeld vaak erg roze en sappig; te. ?
Groente lijkt welbeschouwd zo gezond, dat het al bijna medisch verantwoord lijkt om groente als geneesmiddel voor te schrijven.
De vreemde wereld van de reclamefolder verontrustte Marlies.

In haar schilderijen wilde ze hier uitdrukking aan geven.
Daarom schilderde ze gecompliceerde stapelingen van de folderetenswaren.
Haar mening over het één en ander komt tot uiting in haar genuanceerd kleurenpalet.

Op naar de andere werkplaats, en een blik op het werk van Annemarie Vermeer geworpen. Hier wordt eten /eten gerelateerd aan de mens. Proppen, genieten, slikken en eenzaam eten en drinken. Annemarie vroeg bij vrienden en bekenden naar eetgewoontes en liet zich hierdoor inspireren. Ook op straat en in de trein eet de mens graag een hapje. Voor Annemarie lag de inspiratie dus voor een deel op straat en niet in de brievenbus.

Haar schilderijen hebben een groter formaat. Het thema dwong de schilderes steeds op een andere manier te werk te gaan.

De ene keer is de verf flinterdun opgebracht bijna als bij een aquarel. Bij een ander schilderij vraagt het onderwerp om dikke lagen acryl en olieverf op elkaar. Hier geen collageachtige verteltrant, maar veel leegte in de composities.

Het contrast tussen beide schilderstijlen kon niet groter zijn. Toch zijn beiden erin geslaagd op een overtuigende manier een alledaags onderwerp boven zijn niveau te tillen en een ander aanzien te geven.

De kijker kan tevreden naar huis en krijgt veel stof ter overdenking mee.


mals en sappig

marlies dijkstra
naar folder, @ , naar schilderijen
naar Marlies